onsdag 11. oktober 2017

Svigersønn vasker hytte

Da jeg stod opp i morges sånn ved åttetiden var Anders allerede i gang med å vaske hytta, og det hadde han holdt på med i over en time allerede. Jeg hadde ikke bedt ham om å gjøre det. Vegger og tak, alt skulle vaskes. Svigerfars drøm med andre ord, eller?


Etter noen minutter kom jeg til hektene igjen. Ja for jeg ble jo litt satt ut av dette morgenstuntet til Anders. Nå kjente jeg røyklukta. Hadde Anders vært uheldig da han skulle fyre i ovnen? Ja det hadde han, og verre enn det. Han hadde ikke fulgt med i timen. Fredag kveld orientert jeg om at ny skorsteinsvifte var montert og at det var superviktig at vifta ble startet før man fyrte opp i ovnen. Mine to døtre fikk det med seg og fyrte upåklagelig flere morgener på rad. Men i morges gikk det helt feil da Anders var den som skulle stå opp først. Andres fyrte opp uten å starte vifta. Med vifte som ikke er startet er trekken i pipa minimal eller ikke eksisterende. Dette erfarte Anders. Stua fyltes raskt med røyk.
Hvorfor skjedde dette? Visste ikke Anders om vifta? Eller hadde han glemt det jeg snakket om fredag kveld? Eller hadde han sovet i timen? Eller skulle han vise at han ikke tok imot instruksjoner fra svigerfar? Forresten nå vet jeg hvorfor han ikke fikk det med seg. Han satt og leste om Liverpool på telefonen. Men resultatet av hele greia var at vegger og tak rundt ovnen ble gullende rene, mye finere enn de var før denne hendelsen.
Takk Andres. Du tok deg fint inn igjen etter dette uhellet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar