torsdag 1. mars 2018

Måneoppgang også

Tidligere i dag tok jeg bilder av månenedgang. Nå er det tid for måneoppgang. Den er i halvfemtiden i ettermiddag og skjer bak noen fjell i retning Åfjord.
Her er jeg oppe på fjellet der måneoppgangen skal tas. Klokka er cirka fire om ettermiddagen.


Det er ennå sol når månen står opp så den er ganske blek til å begynne med.


I dette bildet er klokka halvseks og sola er i ferd med å gå ned. Kun røde rester av solstrålene kan sees på fjellet.


Litt over klokka seks begynte jeg å pakke sammen. Da var kontrasten for stor mellom måneskive og landskap til at en kunne få fram detaljer begge steder.
Mens jeg holdt på å bakke dukket det opp en elg på marka nedenfor fjellet. Den stoppet opp flere ganger og kikket opp på meg.


Og mens jeg fotograferte elgen hørte jeg blafring rett over hodet mitt. Det var en havørn på vei hjem regner jeg med. Den var ganske nære meg da den kom, men fløy litt oppover da den så meg. Jeg fikk tatt et bilde da den var kommet et stykke unna.


Det er dette som er naturopplevelser. Først ta i mot månen i stille fint vintervær i blåtimen. Deretter elg og havørn. Elgen stod og ventet på meg den da jeg kom ned, og den stod midt i veien der jeg skulle gå. Heldigvis trasket den inn i skogen da jeg nærmet meg. Skulle den yppet seg hadde jeg jo fotostativet.
Vær ettermiddag/kveld: Klarvær, -7-8 grader, noe vind.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar